Donatori
  • Asociația pentru Educație Teofor
    2,500 RON
În graba de a “prinde” avionul, de a face check-in-ul cât mai repede, se uită oare cineva în jur? Dacă ar face-o, ar observa un obelisc, un monument creat pentru a celebra o mare victorie a secolului trecut: crearea companiei franco-române de navigație aeriană, prima companie transcontinentală internațională de pasageri, poștă și marfă din lume. CFRNA.

În cinstea acestei realizări deosebite, pe care o reamintim mai jos, obeliscul a fost amplasat și la Strasbourg, Praga, Viena, Budapesta. Doar două mai există: cel de la Praga și al nostru, de la Băneasa. 
A fost propunerea României, mai exact a marelui om politic Nicolae Titulescu, exprimată la conferința de pace de la Trianon, în anul 1920. CFRNA s-a înființat chiar în acel an, concretizând ideea ca Europa să aibă o rută aviatică de la Atlantic la Bosfor. 

Doi ani mai târziu, avionele companiei parcurg ruta Paris – Strasbourg – Praga – Viena – Budapesta – București. Pentru noi, astăzi, 100 de ani mai târziu, pare ceva banal. Așa și este! Începutul însă a fost și va rămâne un act istoric! De asemenea, în toamna anului 1922, linia va fi ajuns la Constantinopole, iar tot atunci se vor inaugura monumentele comemorative pomenite mai sus. 

Un fapt inedit, în aceeași serie însă a pașilor excepționali făcuți de oamenii vremii pentru a avea linii de pasageri și marfă: se pusese problema zborurilor de noapte (până atunci extrem de dificile, operate mai mult în vremuri de război). Pentru a facilita această operațiune, a fost nevoie de un avion robust, dotat cu proiectoare sub aripi și de marcarea traseului de aterizare. Faruri cu acetilenă montate pe piramide de lemn de 6 metri înălțime, au fost proiectate și realizate de ingineri români. Așezate la distanțe de 30 km au dus la succesul acestei premiere mondiale – 10 septembrie 1923, primul zbor de noapte, pe ruta Belgrad – București. 
România – Franța – Iugoslavia au realizat colaborarea ce a contribuit decisiv la sistemul aviatic, așa cum îl cunoaștem astăzi.